top of page

Bergans beste turstier

Turentusiasten Jan Petter Bergan har tre favorittstier i Søndre Slagen som han anbefaler alle turglade lokalpatrioter.

Utsikten fra Råelåsen er fenomenal og du kan til og med overnatte i hengekøye der en godværsnatt, som friluftsmannen Jan Petter Bergan her.

En tur ut etter en travel dag er godt for både helse og livskvaliteten. Det å finne roen i naturen kan gi nye krefter. - Jan Petter Bergan

Jan Petter Bergan har lang fartstid som turmann og som redaktør av turmagasinet til Tønsberg og Omegn Turistforening.

Av Jan Petter Bergan

Turstiene i Slagen er varierte, mange og interessante. Like ved utgangsdøra kan du finne en sti eller et skilt som gir deg retninger til turopplevelser og mye naturglede, uavhengig av tid, krav til utstyr og omfattende transport. Det er bare å se deg rundt. Mulighetene er mange.

Faktisk kan du gå i sammenhengende naturområder i flere timer. Det handler om din helse og livskvalitet. Det trenger ikke være lange turer. Etter en travel dag kan roen i naturen gi deg nye krefter. Spennende turidéer finner du i appen Ut.no eller på nettsiden til Tønsberg og omegn turistforening. Kart og turinformasjon får du også i servicesenteret på Tønsberg rådhus . Da er det vel bare å ønske deg god tur!

Nydelige høstfarger i Kirkeskogen ved Råel.

1. Kirkeskogen - Råelåsen

Kirkeskogen er et yndet turområde i Søndre Slagen. Det finnes mange stier rundt Slagenhallen og Søndre Slagen kirke, og mange turgåere og joggere bruker skogen året rundt. Det går en rundløype på cirka 4 km i enkelt terreng gjennom skogen, delvis lyssatt om kvelden og med lysløype om vinteren. Du kan starte turen ved Slagenhallen eller ved Søndre Slagen kirke og følge veien langs kirkegården nesten helt til enden og sving inn på stien til venstre før Bülowstua (en liten rød stue før du krysser Narverødveien. Deretter kan du følge stien langs jordet før du svinger nordover igjen i retning Slagen bo- og servicesenter, tilbake til utgangspunktet.

Det er flott utsikt til Teien gård og innseilingen til Tønsberg, sommer som vinter. Her er to av barnebarna til Jan Petter med morfar på tur i Råelåsen.

Eller du kan velge å gå videre fra Bülowstua til Råelåsen og nyte en av de flotteste utsiktspunktene i Slagen. Ved Bülowstua krysser du Narverødveien og går skogsveien på den andre siden til enden. Deretter krysser du Jarlsøveien og følger Havørnveien til Karlsebakken. Ca 30 meter ned til venstre i Karlsebakken går det en sti til høyre opp i Råelåsen fra syd (merket med blå stolper og blå merker i asfalten). Følg blåmerket løype over åsen. Pass på å ta turen ut på pynten som gir deg fantastisk utsikt over Teien gård, Træla og innseilingen til Tønsberg. Utsiktspunktet er et velegnet sted til å overnatte i hengekøye! Derfra kan du fortsette rundløypa merket østre trasé til nordkanten av åsen, følg så vestre trasé tilbake til Karlsebakken. Alternativt kan du gå ned Teigenveien til Kiwi Råel og videre inn i Kirkeskogen derfra. Rundløypa i Råelåsen er 3,2 km lang.

2. Kyststien Jarlsø - Husvik - Vallø

En fin tur er strekningen fra Jarlsø til Husvik og ut til Vallø, hvor du kan besøke Prinds Christians Batteri fra Dansketiden ytterst på Valløodden. Start turen på Jarlsø, den gamle industriøya som nå er et attraktivt boområde med fin utsikt til skjærgården og innseilingen til Tønsberg. Der kan du først besøke det gamle fyret helt på sydsiden av øya. Gå kyststien rundt øya og boligparken på øya tilbake til utgangspunktet. Deretter følger du kyststien langs sjøen forbi Sjøstua til Husvik vel og gamle Husvik med hus i klassisk sørlandsstil. Hver søndag (stort sett) er vaffelsøndag på Sjøstua, i fall du trenger et stopp der.

Rødstrand, nedenfor Gamle Husvik med hvite trehus., er en av strendene du passerer på turen langs kyststien til Klopp og videre til Vallø.

Etter rasten følger du kyststien nordover forbi vakre Narverød gård og badetranda på Klopp med utsikt til Klokketårnet på Torgersøya. Gå videre på gang- og sykkelveien til Vallø båthavn og videre utover Vallø. Det går en snarvei gjennom sivet langs sjøen fra Vallø Marina i båthavna til Vallø havn der Bowlingen og Redningen holder til. Derfra kan du gå ut på Vallø-pynten og se på «månelandskapet» som ble til etter at Esso ryddet opp etter oljevirksomheten på halvøya og fjernet udetonerte bomber fra krigens dager. Området er nå frigitt av Esso Norge.

Vallø Båthavn en vakker vinterdag.

Gå først til Vallø kirke og ta en titt på minnesmerket i parken foran kirken. Den viser de 53 navnene på de omkomne etter engelskmennenes bombing av raffineriet på Vallø i april 1945. Gå deretter inn gjennom den store, hvite steinporten på høyre side av kirken. Den markerte inngangen til Herregården på Vallø, som delvis ble bombet i april 1945. Resten av Herregården ble dessverre ble revet i 1977.

Foran Vallø kirke står det et minnesmerke over de drepte etter bombingen av Vallø i 1945. Til høyre for kirken står Herregårdsporten som leder inn til "månelandskapet" på Valløodden og Prinds Christians batteri.

Månelandskapet på Vallø er under utvikling og det gror fort igjen, men slik så det ut...

Valløodden med Prinds Christians batteri i front.

Videre går du sydover til Prinds Christians Batteri, et lite forsvarsfort fra dansketiden, som står intakt med sine tre kanoner og vedlikeholdes av Vallø historielag. Turen kan gjerne forlenges videre langs kyststien til Ringshaug, forbi renseanlegget, der stien nedenfor nylig ble åpnet.

3. Ringshaug – Skallevold - Karlsvika

Kyststien fra Ringshaug til Skallevold og Karslvika er både vakker og spennende. Du kan starte turen fra Ringshaugstranda, deretter kan du gå langs kysten nordover helt til

Karlsvika (5 km). Turen går stort sett i sjøkanten, enkelte steder på vei og enkelte steder på ulendt terreng i vannkanten. Enkelte partier kan være vanskelige å gå ved ekstremt høyvann og stor sjø, da kan man gå på alternativ vei. Skilter kan følges til Skallevold og deretter til Karlsvika, eller man kan følge skilter til Ringshaug badestrand, alt ettersom hvor man velger å starte turen.

Ringshaugstranda er en lang, vakker og barnevennlig sandstrand.

Ta gjerne turen innom Furustand camping og se på de flotte runde strandhusene og det karakteristiske tårnhuset i Kong Rings borg. Ringshaug, Skallevold og Karlsvika har alle flotte badeviker med sandstrand, og det er godt med bade-, raste- og lekemuligheter langs hele turen.

Flotte strender og sjøutsikt kan nytes hele veien fra Jarlsø til Skallevold.

Hvis du vil gå videre nordover, er turen gjennom Essoskogen hyggelig. Her kan du se rester etter feriekoloniene, som Tunsberg historielag har ryddet, og følge kulturstien som de har tilrettelagt og merket med informasjonstavler. Faktisk kan du gå helt til Blixekilen og videre på gang- og sykkelvei til Åsgårdstrand. Om du ikke vil gå hele veien hjem igjen, så går det sikkert en buss tilbake!

Rullesteinstranda i Essoskogen er godt besøkt året gjennom.

Oppdatert. Første gang publisert 02/02/2021.